Astrologin i Psykologins skugga

Först publicerad i Astro Logos Tidningen i Finland (2018)

(Astrologiaa Psykologian Valossa) red. Marita Hölttä

Carl Jung var en av de mest kända psykologerna genom tiderna. Att han var astrolog och att hans dotter Gret Baumann-Jung också sedermera blev astrolog är mindre känt. Från Jungs astrologiska skola härstammar den psykologiska astrologin vi har idag med Bruno Huber och Liz Green som frontfigurer.

I den psykologiska astrologin ser man den astrologiska kartan som ett fotografi av människans psyke vid födelseögonblicket, och transiterna som människans utvecklingsmöjligheter. Den astrologiska kartan beskriver personens psykiska konflikter, komplex och projicerade problem. Transiterna hjälper oss att integrera de psykologiska delarna och synkronisera vår inre och yttre värld.

Om denna kända psykiaters astrologiska bakgrund berättas sällan, speciellt inte i samband med psykologin. Varför är det såhär, trots att astrologin varit en del av psykologins utveckling och även historiskt i människans utveckling?

Idag använder vi diverse alternativa metoder såsom, yoga, akupunktur, kiropraktik som komplement till vår traditionella medicin. Astrologin verkar å andra sidan ha en lång väg att gå för att uppnå samma status i vårt samhälle.

Under mina utvecklingspsykologiska studier stod det klart för mej att Jungs studier i astrologin ansågs vara ett tecken på hans totala psykologiska förfall och anses vara ett av hans misstag. Jung själv såg det som ett genombrott, och när man undersöker hans teori lite närmare går det inte att bortförklara astrologins närvaro som slumpmässig. I en studie från 2017 visas även att Eysencks Personlighetstest korrelerar med astrologins element fördelning. Det finns således ingen möjlighet att längre ignorera astrologins del i psykologins utveckling.

Med egna ord beskrev Jung astrologin som “Sammanfattningen av allt det psykologin lär ut” Detta ledde sedermera även till han och Freuds olikheter i teori. Freud skrev upprepade ggr till Jung och uttryckte sin oro inför dennes tro på “okkultism”. Man vet inte hur styr betydelse detta kunde ha haft för de tvås slutliga separation 1913, varefter de aldrig sågs igen. Freud var kritisk till Jungs “okkultism” när Jung i sin tur ansåg att Freuds teori var för inskränkt för att beskriva människans psyke.

I Jungs psykologiska mall framkommer att delar av den är inspirerade av den astrologiska kartan. Där behandlas bl.a. masken (askendenten), skuggan (12 huset), synkroniseringen (förmågan att förutse), det kollektiva undermedvetna (IC axeln och de yttre planeterna) samt de extroverta och introverta dragen som härrör från den astrologiska elementfördelningen. Jung gick även så långt att han år 1952 publicerade boken Synchronicity- An astrological Experimentoch enligt egna ord hade han då studerat astrologi under 30 års tid. Musikern Sting gjorde senare en låt med bandet The Police som hette Synchronicity och lär vara en direkt hyllning till detta verk.

 

En ny era uppstår

Samtidigt som Jung och Freud utvecklade sina teorier började italienaren Roberto Assagioli utveckla den Transpersonella Psykosyntesen, “A New Method of treatment – Psychosynthesis” där han ville betona det positiva i människan.

Roberto Assagioli var en italiensk lärjunge av Freud som väldigt passionerat studerade Freuds läror tills han kom fram till att psykoanalysen var en för enkel förklaring till människans psyke. Assagioli ansåg att människans spirituella resa var en del av personlighetsutvecklingen. Han ville fokusera på möjligheterna och inte endast det patologiska vilket han förebrådde Freud. Det blev även brev skrivna mellan dem och Freud bad Assigioli att fortsätta att undervisa i psykoanalysen. Denne svarade: “Självfallet kan jag göra det. Jag måste bara göra en del tillägg. Du förstår, i min teori begränsas människans psyke inte enbart till det undermedvetna och medvetna. Där finns flera våningar, en solterass och t.om. en hiss!

Assagioli blev sedermera psykiater och arbetade med sin egen teori i Rom. Idag finns det i Barcelona en astrologisk skola vid namn ’Huber School of Psychological Astrology’ som direkt baserar sin undervisning på Assagiolis teori. De flesta astrologer som idag följer den psykologiska astrologiska skolan baserar sej på Jungs teori.

En skillnad mellan astrologin och psykologin kan vara att vi med astrologins hjälp närmare kan bestämma tidpunkter för en viss psykologisk utveckling. Jung framhöll att vid t.ex. planeterna Saturnus och Uranus transiter sökte sej många klienter till terapi. Han studerade 180 gifta pars födelsekartor och kom fram till att vissa aspekter förekom oftare mellan dessa, för ofta för att vara en slump.

Jungin syn på människan stöds även av Erik H. Erikssons teori om människans utvecklingsskeden, eftersom människan är mer än endast en psykosexuell varelse. Ifall ett stadie i utvecklingen inte fungerat optimalt finns det möjligheter att gottgöra detta ansåg Eriksson. Genom transiterna i astrologin, får vi möjligheter att flertalet gånger under livet arbeta med samma skeden och på detta sätt möjligheten att gottgöra tidigare misstag. Vi kan dessutom följa dessa skedens tidpunkter.

Slutligen

Idag ses Jungs psykologiska teori som mer lämplig för komplicerade psykologiska funktioner. Vilken människa skulle då inte vara komplicerad? Astrologiskt vet vi iallafall att den astrologiska kartans studier inte är annat än komplicerade och innehåller motstridigheter. Jung var medveten om detta och konstruerade sin teori därefter för snart över 60 år sedan. Människan har en spirituell del av sin person där arketyper och skuggor utgör en del av vårt psyke.

Den personlighetsmodell han utvecklade har sina grunder i Aristoteles tankar om människan som delar av vatten, eld, luft, jord och gamma. En modell som används i dagens utbildning.

Varje astrologi intresserad kan säkert dra egna slutsatser av hur det är att gång på annan möta den urgamla visdomen smygande sej in i vår moderna vetenskap.

Slutligen vill jag citera Jung i ett brev han svarade Freud med:

”I dare to say that we shall one day discover in astrology a good deal of knowledge that has been intuitively projected into the heavens. For instance it appears that the signs of the zodiac are character pictures, in other words libido symbols which depict the typical qualities of the libido at a given moment.

Kanske kan vi moderna människor snart hålla med honom om detta.

 

Nedan även ett brev som Jung skrivit där han ytterligare berättar om astrologins betydelse för arbetet. Fritt översatt ”Jag tar ofta horoskopet i beaktande för att få en annan synvinkel på saken…”

 

Källor:

Barcelona Huber School of Psychological Astrology (2017), henkilökohtainen haastattelu (Rosa Sole)

The Freud/Jung Letters (Abridged Edition) 1979

Roberto Assagioli och Psykosyntes, Ulla Plank 1994

Astrology and the Modern Psyche, Dane Rudhyar 1973

Mercury Internet School of Psychological Astrology notes (2017)

The Astro Investigators, Marriage Synastry Research Project 2005

 

Lämna en kommentar